"Barnborde"

Såhär i juletid är det många blogglovers som skriver om traditioner kring jul. Mycket trevligt att veta hur alla andra firar jul, man brukar ju i regel inte vara med några andra än sin egna släkt på julen. Förutom förra året då jag och tomten gjorde ett litet gästspel hos Wallins. Hur som haver så började jag tänka på en grej i min släkt. Tillåt mig berätta om det Lidénska fenomenet "barnbordet".
Skulle tro att det föddes någon gång på 80-talet när släkten utökades med barn, barnbarn och syskonbarn. Min släkt är ganska stor. Själva stommen var mormor och morfar, sen kom fyra småjänter som växte upp och skaffade egna familjer. Sammanhållningen är total och alla dop, jular, påskar, stora födelsedagar mm ska firas med alla närvarande, enda giltigt förfall är egen begravning. Åtminstonde var det så förr bör jag tillägga.

Nu till barnbordet. Det uppkom alltså ett vuxenbord och ett barnbord då det begav sej. Alla barn ( ca 10 st) placerades vid detta barnbord. När jag blev lite äldre insåg jag denna uppdelning och längtan efter att komma till vuxenbordet växte och växte. Jenny, den äldsta av alla kusiner fick sätta sej där först av alla om jag inte missminner mej. Sen fortsatte det med Elin, Johan, Tomas, Emil och Madde (ska tilläggas att de äldre vid vuxenbordet ramlade av pinn i ungefär samma takt, alltså blev platser lediga) Således borde det varit Erik som stog på tur. Efter Erik kom jag. Besvikelsen var stor när jag år efter år väntade på att Erik skulle uppgraderas men till slut insåg att det inte skulle hända. Resultatet är alltså att vi är fyra styckna som fortfarande sitter vid barnbordet och skäms. Om vi har tur ibland så behövs bara ett bord och då får vi sitta med dom vuxna. Det är lite skrattretande ibland när mamma säger "Sara, duka barnborde" och vi som sitter där är 23, 22, 21 och 16... Väntar fortfarande på en hedersplats vid vuxenbordet!!

Kommentarer
Postat av: Moster

Men guuu Sara vad jag har skrattat åt din text. Visst är det lite stiltje på omsättningen på platserna....men det går ju säkert i stim, så vem vet när storåa går över borde nästa gång.

Nu när du kommer hit till oss i jul ska du få en hedersplats vi "vuxenbordet", jag lovar.

2009-12-22 @ 00:21:19
Postat av: Lina

Haha! Klockren beskrivning.

2009-12-22 @ 10:50:31
URL: http://linaliden.blogspot.com
Postat av: mamma

Jag har också skrattat år din beskrivning! Gu så bra, jag känner igen fenomenet helt och fullt. Fast jag har ju alltid suttit vid vuxenbordet... Hädanefter ska vi byta plats, du och jag!

Men då får du ta hand om disken efteråt, och jag sätter mig vid TVn? Is it a deal??

2009-12-22 @ 13:07:10
Postat av: moster Lena

Ja, där gjorde du en skarp och humoristisk analys av våra sittningar, men vem kunde ana att det var så attraktivt att sitta vid vuxenbordet? Fast gräset är ju alltid grönare på andra sidan...

Tomas och jag skrattade högt och länge, det här var roligt.

2009-12-22 @ 17:05:53
Postat av: Madde

Så sant som det är sagt! skrattar Minns det som igår.

2009-12-22 @ 19:52:47
URL: http://maddthemom.bloggie.se
Postat av: Johanna

Vet inte om det är någon tröst Sara, i min familj har vi också barnbord, där sitter jag än vid 29 år, vet inte om jag ska skratta eller gråta med tanke på att jag själv är mamma.

2009-12-23 @ 08:47:28
Postat av: linka

top nutch engström där fick du till det! men jag skulle nog heldre sitta kvar vid barnbordet då slipper man allt vuxen göra! Medans jag sitter vid nyby servishus personalbord ;) Ha en toppen jul älskar <3

2009-12-23 @ 18:10:39
Postat av: Anders W

Och jag är glad att min plats fortfarande är upptagen.

2009-12-25 @ 11:56:33
URL: http://andwik.blogspot.com
Postat av: Anders W

Sitter och kollar på 4ans Nyhetsmorgon, dom rapporterar från EU-parlamentet. Kan meddela att dom också har ett Barnbord. Vår EU-kommisionär Cecila Malmström 43 år sitter vid barnborde.

2010-07-03 @ 10:50:26
Postat av: Sara

Hahaha!! Skönt att höra Anders! Minst 20 år kvar vid barnborde alltså!

2010-07-04 @ 22:30:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0